Jatkuva oppiminen
Työelämä on ollut viime vuosina kovassa muutoksessa koronan,
teknologisen kehityksen ja digiloikan ansiosta. Vaikka muutos on huimaa, niin
siitä huolimatta työelämässä tarvitaan edelleen perinteisiä taitoja, kuten hyviä
yhteistyö-, vuorovaikutus- ja työyhteisötaitoja sekä ongelmanratkaisutaitoja,
asennekin pitää olla kohdallaan. Ja omasta jaksamisestakin on muistettava pitää
huolta. Kuitenkin yksi tärkeimmistä taidoista on oppiminen, kuten ennenkin. Työntekijöiltä
odotetaan jatkuvaa ajan hermolla olemista ja oppimisen halua, jotta kykenemme
suoriutumaan työelämän alati muuttuvista tilanteista nopeasti, joustavasti ja
tehokkaasti.
Mikä on kansalaisopistojen rooli jatkuvan oppimisen
edistäjänä? Jatkuvalla oppimisella tarkoitetaan elämän ja työuran eri vaiheissa
tapahtuvaa osaamisen uudistamista ja kehittymistä. Työ ja elämä menevät
limittäin. Kansalaisopistot ovat vahvistaneet kuntalaisten osaamista koko
historiansa ajan. Viime vuosina on herätty keskustelemaan kansalaisopistojen
tuottamasta osaamisesta ja sen positiivisesta merkityksestä myös työelämässä
vaadittavan osaamisen tuottajana.
Järvenpään Opiston tärkein tehtävä kaupunkiorganisaatiossa
on kaupunkilaisten hyvinvoinnin vahvistaminen. Siihen liittyy toisaalta se, että
tarjoamme työssäkäyville mahdollisuuksia työkyvyn ylläpitoon, mutta toisaalta
myös se, miten voimme olla mukana etsimässä niitä kaupunkilaisia, jotka
hyötyisivät eniten opiston tarjonnasta. On totta, että monet opistot ovat ”keskivertoihmisten
ja hyväosaisten opistoja”, kuten 10.6.2022 pidetyssä Kansalaisopistopäivässä
todettiin. Siihen on helppo yhtyä, koska myös Järvenpään Opiston tilastotiedot kurssilaisten
koulutustasosta ja sen hetkisestä elämäntilanteesta sen kertovat. Uskon
vakaasti siihen, että yhteiskunnallisesti paras vaikuttavuus kansalaisopiston toiminnassa
saadaan, kun pystymme panostamaan heikommassa asemassa olevien hyvinvointiin. Kuinka
löytää ja houkutella heidät mukaan? Siinäpä haastetta kerrakseen!
Uskon myös, että kansalaisopistot näyttäytyvät edelleen suuren
yleisön silmissä perinteisen harrastustoiminnan tuottajana, joka ei pidä
itsestään ääntä. Ehkä nyt on syytä miettiä kansalaisopistokenttää myös
markkinoinnin näkökulmasta ja kuinka viestimme itsestämme tunnustettuna ja
laadukkaana osaamisen vahvistajana sekä hyvinvoinnin edistäjänä.
Mika Hagelin
rehtori
Kommentit
Lähetä kommentti