Tuntiopettaja Salla Hänninen esittäytyy


Salla indigopadan äärellä.

Olen Salla Hänninen, viittä vaille valmis käsityön ohjaustoiminnan artesaani. Olen koulutukseltani myös sosiaalikasvattaja ja sosionomi (AMK) ja olen työskennellyt lastensuojelussa yli 30 vuotta. Se on päätyöni, mutta vastapainoksi työskentelen täällä Järvenpään opistossa kädentaitoja opettaen.

Olen entinen järvenpääläinen, asunut kaupungissa kahteen otteeseen yhteensä 30 vuotta. Järvenpää on sydämeni kotikaupunki, vaikka nyt asunkin Helsingissä. Järvenpään opisto on ”minun opistoni”. Olen vuosikymmenien ajan käynyt opiston kursseilla – oppia on kertynyt kymmeniltä kursseilta ja useilta eri aloilta. Tulinpa jopa valituksi Järvenpään opiston vuoden opiskelijaksi joitakin vuosia sitten. Olen myös suorittanut Järvenpään opistossa sekä käsityön taiteen että taiteen perusopinnot, jotka kumpainenkin kestivät neljä vuotta. Ihania, innostavia opintoja molemmat!

Parikymmentä vuotta sitten kiinnostuin luonnonväreistä. Taisipa yksi kipinä väripatojen alle syttyvään liekkiin olla peräisin yhdeltä opiston opettajalta. Hain tietoa, kävin kursseja ja värjäsin lankoja itsekseni niin kotona kuin mökillä. Kokemusta kertyi, into säilyi. Ensimmäisen kerran roolini vaihtui opiskelijasta opettajaksi, kun luennoin opistolla käsityön taiteen perusopetuksen opiskelijoille luonnonvärjäyksestä. Sitten tutustuin ihanaan suunnittelijaopettaja Sannaan, jonka kanssa jaamme innon ja kiinnostuksen luonnonväreihin. Sanna pyysi minut pitämään myös kurssin villalankojen luonnonvärjäyksestä muutamia vuosia sitten. Olin siitä jo salaa haaveillut ja yks kaks se oli totta! Pidän opettamisesta. Värjäyskursseilla on ihanaa seurata opiskelijoiden ihastumista ja yllättymistä luonnosta saataviin väreihin. Ja mikä parasta, saan jakaa kulttuuriperintöä – tietoa ja taitoa, joka on ekologisuudessaan noussut tämän päivän maailmassa trendien aallonharjalle.


Sallan luonnonväjäyskurssilta syksyltä 2021.

Joitakin vuosia sitten tutustuin ekoprinttiin. Se on luonnonvärien maailmaan kuuluva tekniikka, jolla kasvien värejä ja muotoja siirretään kankaalle. Sitäkin olen opiskellut tietoa hakien ja itse kursseja käyden. Koska kankaiden kuviointi on itselleni vielä suurempi kiinnostuksen kohde kuin lankojen värjääminen, tunsin löytäneeni todellisen intohimoni! Ja mikä parasta, olen sitäkin saanut nyt opettaa Järvenpään opistossa. 

Salla ekoprintukurssilta.

Sallan ekoprintkurssilta.

Sallan ekoprintkurssilta.

Kurssivalikoimaani kankaiden kuvioinnissa kuuluu myös shiboritekniikka luonnonindigolla värjäten (ks. kurssi Indigovärjäystä hedelmäsokerikyypillä). Ja tulevan kesäkuun alussa on tarjolla mahtava paketti näitä kaikkia – viiden päivän kurssi luonnonväreillä värjäämisestä, ekoprintistä ja bonuksena ehkä jotain muutakin jännittävää!

Indigovärjätty kangas

Indigopadan äärellä.


Käsillä tekeminen kuuluu meille kaikille. Minä en ollut koulussa mitenkään erityisen taitava käsitöissä, mutta pidin niistä. Minulla on vieläkin tallessa niin kansakoulussa virkkaamani sipulipussi kuin yläasteella kirjomani pussukka, jotka ovat käytössä edelleen molemmat. Ja tässä minä esittäydyn kädentaitojen opettajana – koskaan ei voi tietää, minne uteliaisuus oppia ja into tehdä sinut johtaa! Kannustan ihan jokaista etsimään ja löytämään itselleen mieluisen kädentaitoharrastuksen. Lupaan iloa ja onnistumisen kokemuksia. Ja jos tutkijoita on uskominen, niin aivommekin tykkäävät siitä.

 

Kommentit

Suositut tekstit