Juhlapuhe 70-vuotiaalle opistolle
Juhlapuhe, jonka Järvenpään kaupungin lasten ja nuorten sekä sivistyksen ja vapaa-ajan palvelualuejohtaja Marju Taurula piti opiston 70-vuotisjuhlassa, on nyt luettavissanne tässä. Kiitos puheen pitäjälle!
Hyvät kutsuvieraat, hyvä juhlayleisö ja Opiston väki.
Vietämme Suomi 100 -juhlavuotta, jonka teema on yhdessä. Se sopii mielestäni
hyvin kuvaamaan myös itsenäistä
Suomeamme vanhemman, lähes 120 vuotiaan, vapaan sivistystyön periaatteita. Sen
keskeisillä toimijoilla, kansalaisopistoilla, on ollut koko itsenäisyyteemme
ajan ja on edelleen merkittävä rooli laajojen kansanjoukkojen sivistämisessä,
vapaassa sivistystyössä sekä ihmisten yhteen saattamisessa.
Sodan jälkeen 19.1.1947 myös täällä, silloisen Tuusulan kunnan Järvenpään kylässä,
perustettiin Tuusulan kansalaisopisto. Opiston nimen muuttuminen Järvenpään
työväenopistoksi ja viime vuosikymmenellä Järvenpään Opistoksi heijastelee myös
yleisemmin kansalaisopistojen nimien kirjoa.
Kun opisto Järvenpäässä
aloitti, oli Suomessa 76 kansalais- tai
työnväenopistoa ja nyt niitä on yhteensä 184, ja niiden toiminta kattaa kaikki
Suomen kunnat. Kansalaisopistojen
kursseille osallistuu vuosittain yli 650 000 opiskelijaa ja opetustunteja
järjestetään yli 2 miljoonaa. Monella
alueella opistojen
rakenteet ovat vuosikymmenten aikana muuttuneet, on perustettu laajoja alueellisia
opistoja tai uudenlaista oppilaitosrajat ylittäviä kumppanuuskampuksia. Yksi toiminnan
pääperiaatteista on kuitenkin säilynyt eli opetus tuodaan lähelle ihmistä ja opetus
onkin usein hajautettu eri puolille kuntaaMyös meidän alueellamme selvitettiin yhteisen opiston perustamista naapurikuntiemme kanssa, mutta siitä luovuttiin ja Järvenpään Opisto on nykyisin koko maankin mittapuun mukaan merkittävä toimija. Sen toiminta on näiden 70 vuoden aikana laajentunut merkittävästi: 20:sta opintoryhmästä 700:ään erilaiseen kurssiin ja 14.500 tuntiin sekä reilusta 300:sta kurssilaisesta yli 13.500 opiskelijaa kokoavaksi toiminnaksi.
Järvenpään Opiston toimintaa on jossain muodossa ollut täällä entisellä Keskuskoululla jo vuodesta 1952 alkaen ja Mannilantiellä vietettyjen vuosien jälkeen Opiston toiminta keskittyi v.2015 alusta pääosin tähän taloon. Tavoitteena on, että talo toimii myös jatkossa Opiston talona. Eri sukupolvien toimiminen rinnakkain tässä kauniissa talossa on mahdollistanut myös aivan uudenlaista eri sukupolvien kohtaamista.
Tutustuessani Järvenpään Opiston varhaisten vuosikymmenten historiikkeihin, havaitsin, että jo opistomme alkuvuosina oli tuttuja aihealueita ja -ryhmiä, joskin painotus oli tuolloin selvästi kansan- valistuksellinen niin kotitaloudessa, maataloudessa kuin käsitöissä. Opistolla oli merkittävä rooli myös yhteiskunnallisen tietämyksen opettamisessa ja yhteiskunnallisessa osallistamisessa mm. yhteiskunnallinen keskustelupiiri, kunnallisopin, yhdistystoiminnan ja luottamusmiesten kurssit, kauppalaskennon ja kirjanpidon kurssit, tekstaus. Kielen opetustarjontaa oli suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi. Myös harrastustoimintaa oli tarjolla mm. tanhuja, musiikkia ja lauluja sekä kirjallisuuspiiri. Opisto on järjestänyt myös alusta alkaen kaikille vapaita ajankohtaisia yleisöluentoja.
Vuosikymmenten kuluessa painotukset ja sisällöt ovat muuttuneet, mutta kansalaisopistot tarjoavat edelleen paikallisia tarpeita painottaen kaikille mahdollisuuksia omaehtoiseen oppimiseen ja kansalaisvalmiuksien kehittämiselle. Järvenpään Opiston tehtäväksi on ylläpitämisluvassa v.2012 määritetty : "Järjestää koulutusta, joka painottuu kieliin-, taito- ja taideaineisiin, terveyttä ja hyvinvointia edistävään koulutukseen sekä yhteiskunnallisiin aineisiin ja kulttuurien tuntemusta lisääviin aineisiin. Opisto järjestää lisäksi kieli- ja kulttuurikoulutusta maahanmuuttajille."
1990-luku
toi aikuiset oppimisen valtavirtaan ja aikuiskoulutuksesta haettiin vastauksia
tietoyhteiskunnan ja kansainvälistymisen vaatimuksiin. Myös Järvenpään Opistossa seurattiin yleisiä linjauksia
ja työkenttä on viime vuosikymmeninä laajentunut merkittävästi. Tänä päivänä Opistomme
tarjoaakin jo 14 eri kielen opetuksen, laajan taito- ja taideaineiden lisäksi yhteiskunnallisia aineita ja laajasti avoimen
yliopiston opintoja. Moni meistä on mm. aloittanut
kasvatustieteen opintojaan
Opiston
laajasta tarjonnasta nostan esille käsityönopetuksen, jossa Opistollamme on aina
ollut vahva perinne. Se vahvistui edelleen merkittävästi, kun Taito Uusimaan
toiminta lakkasi paikkakunnalla. Opisto on järjestänyt käsityön taiteen
perusopetusta jo 1990 luvun lopulta saakka. Taiteen perusopetuksen tarjonta laajeni tällä vuosikymmenellä merkittävästi,
kun Kuvataidekoulun toiminta yhdistyi Opiston toimintaan ja samalla opistolaisiksi
tuli merkittävä määrä lisää lapsia ja nuoria. Parin viime vuosikymmenen aikana
on uutena koulutuksena järjestetty maahanmuuttajien kieli ja
kulttuurikoulutusta. Järvenpään Opiston valtakunnallisestikin
tunnettuna ja erittäin suosittuna opintopiirinä on jatkunut jo lähes 50 vuoden
ajan Timon Malmin luotsaama elokuvakerho.
Hyvä
kuulijat! Viime vuosina digitalisaation myötä on tieto tullut meidän kaikkien
saataville ja me olemme tulleet entistä tietoisemmiksi ja vaativimmiksi. Perinteinen kansan sivistystehtävä tiedon
välittäjänä on siis käynyt tarpeettomaksi, kun tietoa on saatavissa nappia
painamalla lähes rajattomasti. Onko siis
Opiston toiminnalla enää paikkaa, tehtävää, kun muutakin koulutustarjontaa on
runsaasti?
Mielestäni
on. Oppimisen tarpeet ovat vain
siirtyneet tiedon hankintataitoihin ja kriittiseen tiedon käsittelyyn ja omakohtaiseen
tiedon soveltamiseen Nykyisin korostuvat yleiset merkitykset ja taidot, jotka liittyvät
luovuuteen ja kansalaisena olemiseen.
Tietotekniikan
kehittyminen ja tiedon nopea uusiutuminen ovat haastaneet myös perinteistä opistojen
opetusta muuttumaan monimuotoisemmaksi ja ajasta ja paikasta riippumattomaksi. Nykyaikana odotamme, että ihmisille
tarjotaan mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen kaikissa elämän vaiheissa, tietotekniikan
ja opetuksen erilaisia toteuttamistapoja hyödyntäen. Yhteiskunnan muutos on nyt
hyvin nopeaa, mutta itse kokemiseen ja tekemiseen perustuvien asioiden tärkeys
ei ole digitaalisena aikana kadonnut mihinkään.
Juuri kansalaisopistot voivat
tarjota kansalaisille valmiuksia selvitä muutoksen vauhdissa ja varmistaa
osaltaan, että kaikilla säilyy mahdollisuus pysyä mukana.
Kuten
kaikki tiedämme, lähivuosina tapahtuu merkittäviä meidän kuntalaisten elämään
liittyviä muutoksia; maakunnat tulevat ja Sote- palvelut siirtyvät pois
kunnista. Palvelujen tuottaminen monimuotoistuu, puhutaan jopa pirstaloitumisriskistä
ja kansalaisten ohjaustarve korostuu. Yhdyn opetushallituksen pääjohtajan Olli
Heinosen näkemykseen, että tässä muutoksessa ja myös tulevina vuosina, ns.
Uudessa Kunnassa on kansalaisopistojen toiminnalla vahva rooli. Hän puhuu jopa
vapaasivistystyön renesanssista.
Tästä
muutoksesta selviäminen on hyvin paljon riippuvainen meidän yksittäisten
kansalaisten kyvystä selviytyä ja muuttuvassa palvelukentässä ja oman
hyvinvointivastuun korostuessa opistot voivat olla osaltaan sivistämässä ja
tukemassa kansalaisia. Kuntiin jää edelleen hyvinvoinnin ja terveyden
edistämisen tehtävä ja kansalaisopistot ovat jatkossakin osa kuntien koulutus-
ja kulttuuritointa.
Kansalaisopiston
tekemän työ vaikuttaa siis kuntalaisten hyvinvointiin ja professori Jyri
Manninen tuoreen esitutkimuksen mukaan opistoon sijoitettu euro tuottaa opiskelijoille
ja yhteiskunnalle jopa kolmin-nelinkertaisen hyödyn. Meillä Järvenpäässä tämä
merkitsisi laskennallisesti n. 2,5 - 5 miljoonan euron hyötyä. Tämä hyöty muodostuu säästöjen ja tuottavuuden
yhteissummasta: kun opiskelijan hyvinvointi opiskelun myötä lisääntyy,
sosiaali- ja terveysmenot vähenevät ja yksilön työelämätaidot ja motivaatio
itsensä kehittämiseen paranee.
Hyvät
kuulijani! Opistot siis edelleen opettavat ja sivistävät sekä edistävät terveyttä
ja hyvinvointia tuottaen siten kansantaloudellista hyötyä, mutta mielestäni
Opistojen vahvuus, erityispiirre on kuitenkin siinä, miten se kerää meitä
erilaisia ihmisiä yhteen erottelematta. Opiston toiminnassa
me ihmiset kohtaamme ja löydämme toisemme, solmimme opiskelutoveruuksia ja jopa
pitkäaikaisia ystävyyssuhteita.
Kansalaisopistoon
ei yleensä tulla suorittamaan tutkintoa, vaan opinnot perustuvat meidän omaan
haluumme oppia ja kehittyä. Nykyisessä
kiireisessä elämänrytmissä on vain helpompi
sitoutua lyhempiin kursseihin ja niinpä opistot ovat joutuneet muuttamaan tarjontaansa. Kursseilta moni meistä on löytänyt virkistystä arkeen, arkisten
taitojen päivittämistä esim. puukkojen teroituksesta trendikkäisiin
ruokateemoihin ja lasten kasvatukseen tai vahvistanut omaa jaksamistaan liikuntakursseilla.
Osa opiskelijoista on kuitenkin edelleen
sitoutunut pitkäjänteiseen opiskeluun esim. vieraan kielen tai rakkaan
harrastuksensa parissa. Opiston yhteisöllisyys kiehtoo. Kansalaisopiston moninaisten kädentaitojen ja
taidekurssien kautta on verkostoiduttu ja jotkut ovat rohkaistuneet jopa rakkaan
harrastuksensa kautta uuteen ammattiin. Myös monet opettajamme ovat olleet
sitoutuneita pitkään Opistomme toimintaan.
Järvenpään
Opistolla on sen toiminnan alkuvuosista saakka ollut opiskelijoista merkittävä
osa naisia ja miesten saaminen laajemmin
mukaan on edelleen haaste. Viime vuosina opistojen piirissä on myös keskusteltu
nuorten saamisesta mukaan toimintaan. Nuorten arjentaitoihin suoraan
vaikuttavat ajankohtaiset lyhytkurssit esim. kasvisruoat ovat mielestäni
tärkeitä ja samoin näen paikallista tarjontaa lisäävän harrastustoiminnan ja taiteen
perusopetuksen järjestämisen. Mielestäni niukkojen tuntiresurssien vuoksi toiminnassa
tulee kuitenkin ottaa huomioon Järvenpäässä jo oleva nuorten harrastus- ja taiteen
perusopetuksen tarjonta ja kohdentaa resursseja niitä täydentävään mm. lasten
matalan kynnyksen harrastustoimintaan.
Itse
koen Opiston merkittävimpänä kohteena edelleen kansalaisopistotoiminnan
alkuperäisen tehtävän mukaisesti pääosin aikuisväestön. Kohdistaisin resursseja mm. meidän laajenevan senioriväestön
hyvinvoinnin ja toimintakyvyn ylläpitämisen sekä uusien kaupunkilaisten kotouttamisen
lisäksi kuntalaistaitojen ja osallisuuden vahvistamiseen sekä ruuhkavuosissa
perheen ja työelämän välissä sukkuloivien
vanhempien arjen helpottamiseen sekä virkistykseen ja itsensä kehittämiseen.
Kun
digitalisaatio ja automatisaatio lisääntyvät, ihmisen tekemänä korostuvat kyky
pitää huolta toisesta ihmisestä, empatian ja myötäelämisen taidot. Uskon, että Opistollamme on myös lähivuosina merkittävä
rooli meidän kaupunkilaisten hyvinvoinnin ja hyvän elämän edistämisessä. Me
kaikki olemme varmaankin viimeaikoina pohtineet maailman tilannetta ja kokeneet
jopa huoltakin eri näkökulmien kiristymisestä lähellä ja kauempana maailmalla. Uskon, että Opisto voi omalla toiminnallaan opettaa
meitä näkemään, hyväksymään ja hyödyntämään erilaisuutta ja jokaisen ihmisen
ainutlaatuisuutta. Myös tälle työlle toivotan menestystä tuleville
vuosikymmenille.
Hyvä
juhlaväki!
Lopuksi
minulla on ilo tuoda Järvenpään kaupungin tervehdys juhlivalle Opistolle ja
samalla kiitän Opiston johtoa ja opettajia sekä koko henkilöstöä
järvenpääläisten hyväksi tehdystä menestyksekkäästä työstä vuosikymmenten
aikana. Kiitän myös teitä hyvät Opiston ystävät ja opiskelijat ahkerasta
opiskelusta ja osallistumisesta opiston toiminnan kehittämiseen vuosikymmenten
varrella. Toivotan Opistollemme menestyksekkäitä tulevia vuosikymmeniä ja
teille kaikille oppimisen iloa.
MARJU TAURULA
palvelualuejohtaja
Sivistyksen ja vapaa-ajan palvelualue
Lasten ja nuorten palvelualue
Kommentit
Lähetä kommentti