Tuottaja Elina Pohjola leffakerhon vieraana
”Hauskaa, että teitä on näin paljon!” tervehtii Elina Pohjala runsasta yleisöä, joka oli juuri nähnyt leffan Tytöt, tytöt, tytöt. Pohjola on Alli Haapasalon ohjaaman elokuvan toinen tuottaja. Sundance-festivaalin yleisön suosikki sarjassaan, kahdeksan Jussi-ehdokkuutta kerännyt ja Suomen Oscar-ehdokas on kertomus kolmen aikuistuvan nuoren naisen kolmesta perjantaista ja yhdestä lauantaista, itsensä etsimisestä ja löytämisestä, rakkaudesta ja ystävyydestä, suhteesta vanhempiin, tyttöydestä.
Elina Pohjola perusti vuonna 2007 Pohjola-filmin, koska
halusi tuottajaksi. Tätä ennen hän oli työskennellyt mm. ohjaajana ja
tuotantokoordinaattorina, mutta halusi myös tuottajaksi. Naistuottajia oli
tuohon aikaan vähän ja heihin ei oikein suhtauduttu vakavasti. Hän on tuottanut
mm. leffakerhon edellisen tekijävieraan Einari Paakkasen elokuvan Isäni tähtien
takaa. Vuonna 2021 hän aloitti YLE Draaman elokuvaosaston tuottajana ja tästä
syystä hän joutui luopumaan osuudestaan Pohjola-filmistä. ”Ei pysty rahoittamaan
omia tuotantoja”. On myös opeteltava se, että mistä itse tykkää, ei saa
vaikuttaa päätöksiin. On mielenkiintoista oppia tuntemaan tämä rahoituspuoli,
mutta todennäköisesti jossain vaiheessa on paluu taas elokuvatuotantoon. Nuoren
elokuvantekijän kysymykseen kannattaako ottaa yhteyttä YLEen oman elokuvan
puitteissa vastauksena oli, että kannattaa ehdottomasti.
Tytöt, tytöt, tytöt -elokuvan kehittelyprosessi oli pitkä,
mutta nyt juuri oli sen oikea aika: pääsy Sundanceen ja sen myötä levitys
ulkomaille. Ensi-iltavuonna 2022 oli 36 muutakin kotimaista elokuvaa ensi-illassa,
joten Tytötkin kärsi yleisökadosta, mutta ulkomaanlevityksellä voidaan kattaa
levitysyhtiön ja tuottajan omaa rahoitusta. Myös elokuvan kohdeyleisö on vaikea
tavoittaa perinteisin keinoin, festivaalivoitot ja kiittävät arvostelut eivät
paljon paina houkuteltaessa nuoria katsomoon.
Elokuvan nuorista päähenkilöistä Eleonoora Kauhaselle tämä
oli ensimmäisessä kameratyö, Linnea Leinonen ja Aamu Milonoff (Jussi-ehdokkuus)
ovat kuvanneet aikaisemmin. Harjoitukset olivat pitkät ja mukana oli myös
läheisyyskoreografi, mikä on Me Too:n tuoma uusi ammatti elokuvanteossa. Toinen
uusi ammatti on musiikkisuunnittelija, jonka tehtävä on etsiä ja löytää
elokuvaan sopivaa musiikkia. ”Jan Forsblomilla on kultaiset sormet löytää
musa.” Jan oli mukana alusta alkaen ja hän käsikirjoittaja-ammattilaisena osaa
tukea tarinaa biisivalinnoillaan. Yleisö kiinnitti myös huomiota
kuvaukseen/leikkaukseen varsinkin Linnea Leinosen esittämän taitoluistelijan ja
stunt-luistelijan osuudessa: tarkkaan katsomallakaan ei voinut erottaa, milloin
Linneaa lyhyempi sijaisnäyttelijä oli kuvissa.
Leffakerhon vetäjän Timo Malmin esittämään illan viimeiseen
kysymykseen autiosaaren leffasta nopea vastaus oli Käpy selän alla.
Kommentit
Lähetä kommentti