Tuottaja Elina Pohjola leffakerhon vieraana






”Hauskaa, että teitä on näin paljon!” tervehtii Elina Pohjala runsasta yleisöä, joka oli juuri nähnyt leffan Tytöt, tytöt, tytöt. Pohjola on Alli Haapasalon ohjaaman elokuvan toinen tuottaja.  Sundance-festivaalin yleisön suosikki sarjassaan, kahdeksan Jussi-ehdokkuutta kerännyt ja Suomen Oscar-ehdokas on kertomus kolmen aikuistuvan nuoren naisen kolmesta perjantaista ja yhdestä lauantaista, itsensä etsimisestä ja löytämisestä, rakkaudesta ja ystävyydestä, suhteesta vanhempiin, tyttöydestä.

Elina Pohjola perusti vuonna 2007 Pohjola-filmin, koska halusi tuottajaksi. Tätä ennen hän oli työskennellyt mm. ohjaajana ja tuotantokoordinaattorina, mutta halusi myös tuottajaksi. Naistuottajia oli tuohon aikaan vähän ja heihin ei oikein suhtauduttu vakavasti. Hän on tuottanut mm. leffakerhon edellisen tekijävieraan Einari Paakkasen elokuvan Isäni tähtien takaa. Vuonna 2021 hän aloitti YLE Draaman elokuvaosaston tuottajana ja tästä syystä hän joutui luopumaan osuudestaan Pohjola-filmistä. ”Ei pysty rahoittamaan omia tuotantoja”. On myös opeteltava se, että mistä itse tykkää, ei saa vaikuttaa päätöksiin. On mielenkiintoista oppia tuntemaan tämä rahoituspuoli, mutta todennäköisesti jossain vaiheessa on paluu taas elokuvatuotantoon. Nuoren elokuvantekijän kysymykseen kannattaako ottaa yhteyttä YLEen oman elokuvan puitteissa vastauksena oli, että kannattaa ehdottomasti.

Tytöt, tytöt, tytöt -elokuvan kehittelyprosessi oli pitkä, mutta nyt juuri oli sen oikea aika: pääsy Sundanceen ja sen myötä levitys ulkomaille. Ensi-iltavuonna 2022 oli 36 muutakin kotimaista elokuvaa ensi-illassa, joten Tytötkin kärsi yleisökadosta, mutta ulkomaanlevityksellä voidaan kattaa levitysyhtiön ja tuottajan omaa rahoitusta. Myös elokuvan kohdeyleisö on vaikea tavoittaa perinteisin keinoin, festivaalivoitot ja kiittävät arvostelut eivät paljon paina houkuteltaessa nuoria katsomoon.

Elokuvan nuorista päähenkilöistä Eleonoora Kauhaselle tämä oli ensimmäisessä kameratyö, Linnea Leinonen ja Aamu Milonoff (Jussi-ehdokkuus) ovat kuvanneet aikaisemmin. Harjoitukset olivat pitkät ja mukana oli myös läheisyyskoreografi, mikä on Me Too:n tuoma uusi ammatti elokuvanteossa. Toinen uusi ammatti on musiikkisuunnittelija, jonka tehtävä on etsiä ja löytää elokuvaan sopivaa musiikkia. ”Jan Forsblomilla on kultaiset sormet löytää musa.” Jan oli mukana alusta alkaen ja hän käsikirjoittaja-ammattilaisena osaa tukea tarinaa biisivalinnoillaan. Yleisö kiinnitti myös huomiota kuvaukseen/leikkaukseen varsinkin Linnea Leinosen esittämän taitoluistelijan ja stunt-luistelijan osuudessa: tarkkaan katsomallakaan ei voinut erottaa, milloin Linneaa lyhyempi sijaisnäyttelijä oli kuvissa.

Leffakerhon vetäjän Timo Malmin esittämään illan viimeiseen kysymykseen autiosaaren leffasta nopea vastaus oli Käpy selän alla.

 

Teksti Merja Lehtonen

 

Kommentit

Suositut tekstit