Karaokelaulaja, ohjaaja, käsikirjoittaja Einari Paakkanen leffakerhossa
Järvenpään Opiston elokuvakerhon kevätkauden 2023 ensimmäinen tekijävieras Einari Paakkanen seisoo ennen illan elokuvaa Karaokeparatiisia valkokankaan edessä ja sanoo olevansa mielettömän yllättynyt, että näin paljon ihmisiä on katsomossa. Saman ihmetyksen hän oli kokenut Tromssan elokuvafestivaaleilla aikaisemmin tammikuussa. ”Yhteisö voi hyvin, jos asukkaat käyvät elokuvissa.” -lausahdus saa yleisöltä taputukset. Tromssan jälkeen oli vielä Ranskassa Biarritzin dokumenttifestivaali, jossa näytöksessä oli paikalla myös Ranskan kulttuuriministeri.
Idea elokuvaan syntyi v 2018 helsinkiläisessä
karaokebaarissa, jossa Einari, itsekin 10 vuotta karaokea laulanut ja Anu
Kuivalainen totesivat, että karaoke olisi hyvä elokuvan aihe. He soittivat heti
tuottaja Marianne Mäkelälle, joka vastasi puheluun, että loistava idea, mutta
palataan siihen aamulla. Oli nimittäin puoliyö.
Karaokeparatiisin, joka on Jussi-ehdokkaana vuoden parhaaksi
dokumenttielokuvaksi, seurataan ympäri Suomea erilaisia karaokelaulajia
erilaisissa karaokepaikoissa. Paljon sijaa saa Evi, karaoke-emäntä, joka on 23
vuotta kiertänyt Suomea ja laulattanut suomalaisia. Omasta taustastaan johtuen
hän haluaa olla terapeuttina laulajille, joista suurimmalla osalla on
laulamiseen syynsä: yksinäiset, jotakin menettäneet, sairaat, rakastuneet.
Elokuva paljastaa hänen työnsä raskauden ajokilometreineen, mutta myös hänen
empatiansa laulajia kohtaan ja liikutuksensa, kun koronatauon jälkeen pääsi taas
laitteineen vanhusten hoivataloon. Klisee on, että karaoke olisi vain kännisten
ja vanhojen harrastus. Suomessa on yli 200 alkoholitonta karaokeklubia, laulajia
on sairaaloissa ja hoitolaitoksissa. Jokaiselle laulajalle taputetaan, paikat
ovat tasa-arvoisia, arvostetaan rohkeutta paljastaa heikkoudet, ihminen
huomataan, hänelle tullaan juttelemaan ja kommentoimaan.
Leffassa seurataan erilaisia laulajia: ujoa nuorta miestä Tonia,
Karaokekorjaamossaan öisin laulavaa Karia, Parkinson tautia sairastavaa Elinaa,
lapsensa menettänyttä Lauraa sekä kymmeniä muita. Laulajat löytyivät eri
tavoin. 10 vuotta sitten julkaistusta kirjasta Karaokekansaa mm. löytyi Evi,
jolle Einari soitti. Puhelu kesti kolme tuntia, jonka aikana Evi kertoi
elämäntarinansa. Sosiaaliseen mediaan laitettiin laulajista haku, johon tuli
satoja yhteydenottoja uskomattomine selityksineen. Karaokekorjaamo ja sen
isäntä Kari löytyi googlettamalla. Uskomaton tyyppi, jonkalaisesta hän ei
osaisi fiktiota kirjoittaa. Tietenkin porukkaa löytyi myös baareista.
Yksittäisistä laulajista sadasta vain 1-2 kieltäytyi kuvauksesta. Mahtavat
tyypit tekevät elokuvan ja yleisökysymykseen nähdäänkö ulkomailla elokuva
samalla lailla kuin me näemme, Einari kertoi, että elokuvaa tehdessä ajateltiin
myös ulkomaalaista yleisöä, mutta kuitenkin ensisijalla oli kuitenkin kotimainen
yleisö. Huoli suomalaisten sanoitusten käännöksistä ja laulujen ymmärtämistä oli
turha, sillä kappaleet olivat vain bonusta, henkilöt olivat tärkeämpiä.
Katsojakommenttiin hienosta leikkauksesta siirryttäessä tunnetilasta
toiseen Einari kehui leikkaajapariaan Antti Riekkoa ja kuvaajaa Marita Hällforsia.
Suomalainen maisema ja mielenmaisema näkyvät kauniisti. Ei ihme, että elokuvan päätyttyä sali täyttyi
raikuvista aplodeista.
Meneillään olevista ja tulevista töistä ei Einari Paakkanen
voinut vielä kertoilla, mutta voisi olla vaikkapa syrjäytymisvaarassa olevat
nuoret rapin työpajassa.
Perinteiseen Timo Malmin kysymykseen, minkä leffan ottaisit
mukaan autiolle saarelle, Einarin vastaus tuli epäröimättä: ”Michelangelo Antonionin
Ammatti: reportteri”.
Teksti Merja Lehtonen
Kommentit
Lähetä kommentti