Neiti Aika ja ohjaaja Talvensaari leffakerhossa
Syksyllä 2020 leffakerho käynnistettiin normaalia pienemmällä jäsenmäärällä koronaepidemian aiheuttamien rajoitusten takia. Juuri ennen sulun alkua ehdimme nähdä marraskuussa dokumenttielokuvan Neiti Aika, joka on Jussi-ehdokkuuden lisäksi runsaasti kansainvälisesti palkittu. Elokuvaa esittelemässä oli tekijävieraana ohjaaja ja käsikirjoittaja Elina Talvensaari. Talvensaari on elokuvan lisäksi opiskellut antropologiaa ja sosiologiaa, mikä näkyy hänen tuotannossaan.
Neiti Aika oli valmistunut vuosi sitten, mutta sitä oli
tehty hartaudella jo monta vuotta. Matka on ollut valtavan tunteellinen,
ahdistava ja samalla kiehtova. Talvensaari sai idean elokuvaan, kun hänen
perheensä hankki asunnon Käpylästä olympiatalosta. Asunnon mukana tuli myös
edellisen asukkaan irtaimisto (koska Talvensaaret sisällyttivät rahapulassa tarjoukseensa
asunnon tyhjentämisen), jonka näkeminen herätti heti dokumentaristin
mielenkiinnon. Saapuessaan uuteen kotiinsa hän tarttui kännykkäkameraan (mitä
harmitteli, ettei ollut oikea filmikamera käytettävissä) ja kuvasi näkymän
ennen tavaroiden hävittämistä. Hävittämisestä ei tullutkaan mitään, vaan iso
osa tavaroista siirtyi heidän elämäänsä. Heidän kotonaan oli yksi vieras. ”Tunnen,
että olen saanut uuden ystävän, mutta tiedän, että suhde on yksipuolinen.” Talvensaari
alkoi tutkia Sirkka-Liisa Miettisen elämää hänen tavaroidensa, valokuvien, 8
mm:n kaitafilmien ja kirjeiden kautta. Sattumalta hän löysin myös suvun
Pielisen museoon lahjoittaman suvun kirjeenvaihdon, josta sai lisää tietoa.
Lähisukulaisia tai perillisiä Sirkka-Liisalla ei ollut enää elossa, joten kuolinilmoituksensakin
hän oli valmistellut itse.
Elokuva on tekijänsä pohdiskelua Sirkka-Liisan elämästä,
rinnakkaiselosta puolisonsa Veikon kanssa, lapsettomuudesta ja leskeyden
ajasta, ajankuvasta puolen vuosisadan ajalta (”Vain elokuva pystyy tuomaan ajan,
elokuvan kautta on mahdollista rakentaa eloon kadonnut aika.”) ja mm.
tilanteesta, jossa hautajaissaatossa ei enää ole sukulaisia tai ystäviä,
ainoastaan pappi. Sirkka-Liisan ajatuksia ei voi tietää, mutta ”lapsettomuudesta
olisin mielelläni jutellut hänen kanssaan”.
Oliko dokumentin tekiminen moraalisesti oikein, kun ei ollut
ketään, jolta olisi voinut kysyä? Luurankoja ei löytynyt, joten siltä osin
säästyi pohdinnoilta. Aihetta on kuitenkin pyritty käsittelemään
kunnioittavasti ja muistaen, että näkökulma on tekijän. Elokuvan valmistumisen
jälkeen ne kaukaiset sukulaiset, jotka ovat olleet yhteydessä, ovat olleet innoissaan
elokuvasta.
Kysymykseen nykyisestä suhteesta Sirkka-Liisaan Talvensaari
kertoi perheen käyvän jouluisin Sirkka-Liisan ja Veikon haudalla. Hänen
tavaroitaan on vielä paljon käytössä, vaikka he ovat muuttaneet pois Käpylästä.
Myös puheissa Sirkka-Liisa on vielä läsnä.
Elokuvan lopputekstimusiikkina J Karjalaisen Terve, Sirkka
Lautamies (Talvensaaren puolison ehdottama) soi mainiosti samaa asiaa.
Tulevista keskeneräisistä töistä on vaikea puhua, koronan
takia uuden elokuvan ajatteleminen on hankalaa, kun ei voi tutustua ihmisiin.
Kerhon vetäjän Timo Malmin perinteiseen kysymykseen aution
saaren elokuvasta vastauksena oli iranilaisen ohjaajan Jafar Panahin Valkoinen
ilmapallo, ”ohjaajalla on lämmin katse maailmaan”.
Kommentit
Lähetä kommentti