Miten opinto-oppaamme syntyy?
Kesäisin järvenpääläiset ovat
tottuneet saamaan käsiinsä painotuoreen Järvenpään Opiston kurssioppaan, josta
voi tehdä monenmoisia harrastuslöytöjä ja inspiroitua uusiin opintoihin. Nyt
kerromme, mitä tapahtuu aina edeltävän reilun puolen vuoden jaksolla ja miten opaskirja
saa muotonsa!
Kurssitarjontamme uusiutuu
suurelta osin joka lukuvuodelle. Järvenpään sivistys- ja vapaa-ajan lautakunta
vahvistaa vuosittain tuntimäärän, joka meidän tulee budjettimme puitteissa
toteuttaa. Opistollamme työskentelee viisi suunnittelijaopettajaa,
koulutussuunnittelija sekä rehtori, jotka yhteistuumin työstävät
opinto-ohjelmaa, kukin oman vastuualueensa mukaisesti. Tämän työn rinnalla me kaikki toki teemme päivittäin muutakin
toimiimme kuuluvaa, kuten opetustyötä. Jokainen seuraa alansa aallonharjanteita, ja pohtii, mitkä uudet trendit kenties
istuisivat hyvin meidän opistoomme.
Yhdessä käynnistämme
jokavuotisen suunnittelutyömme talvisella ideointipäivällä, jossa päätämme
lukuvuoden teemasta, ja kaikkien aineiden opetusta kehitellään
ennakkoluulottomasti. Kevätlukukauden ajan kokoonnumme säännöllisesti rehtorin
johdolla opetussuunnitelmatyöhön.
Liikunnan, tanssin ja
ilmaisutaidon suunnitteluprosessi käynnistyy ensimmäisenä johtuen kaupungin keskitetystä
liikuntatilahausta. Ainealueiden tuntiopettajien kanssa käydään alustavat
keskustelut seuraavan lukuvuoden suunnitelmista jo vuodenvaihteen tienoilla.
Samalla suunnitelmia peilataan kaikilta kursseiltamme kerättyihin
asiakaspalautteisiin. Näistä palautteista nousee toiveita myös uudenlaisista
kursseista, mitkä kirjaamme ylös. Uusia tuntiopettajia
haastatellaan ja rekrytoidaan jo tässä vaiheessa – vaikka suunniteltava kurssi
saattaa olla vasta seuraavan lukuvuoden keväällä; lähes puolentoista vuoden
päässä! Kun kursseista on olemassa karkea raakaversio, haetaan niille
liikuntatiloja. Myös tiloissa pyrimme kuulemaan asiakkaiden toiveita, samoin
opettajien, sekä pohdimme myös kurssiemme mahdollisimman laajaa
tavoitettavuutta Järvenpään kartalla. Tilahaku osuu helmikuun puolen välin
tienoille, ja se tapahtui tänä vuonna ensi kertaa sähköisesti. Koulujen
liikuntasaleja haetaan kahdeksi lukuvuodeksi kerrallaan, muita kaupungin
liikuntatiloja yhdeksi.
Prosessi on muillakin
ainealueilla hyvin saman tyyppinen. Käydään keskusteluja tuntiopettajien
kanssa, tutkitaan kulunutta lukuvuotta, rekrytoidaan, haarukoidaan mahdollisia
kursseille sopivia opetustiloja, pohditaan tarvittavia välineitä, työstetään
kurssiaihioita. Kun käytettävät tilat ovat tiedossa, alkuperäissuunnitelmia
saatetaan joutua muuttamaan. Kurssikuvauksia muokataan tuntiopettajien kanssa
yhdessä, sekä sovitellaan kurssin kokoontumiskertojen pituutta ja määrää. Sitä
mukaa kun kurssit alkavat saada lopullista muotoaan, syötämme niitä
kurssijärjestelmäämme.
Painetun vapaa-aika- ja
harrastuspalveluiden oppaan tekoprosessia johdettaan sivistyksen ja vapaa-ajan
palvelualueen johtoryhmästä, ja siihen osallistuu myös sivistyksen ja
vapaa-ajan palvelupisteen sekä liikuntapalveluiden ja musiikkiopiston
edustajia. Opasta varten muokkaamme tiiviitä kurssikuvauksia, pidemmät ovat
nähtävissä sähköisessä kursijärjestelmässämme. Valikoimme oppaaseen
sopivia kuvia vuoden aikana kerryttämästämme kuvapankista eri opetus- ja
tapahtumatilanteistamme. Oikoluemme tekstejä ennen niiden taittajalle ja
painoon menoa – tässä vaiheessa tyypillisesti on melkoinen vipinä käynnissä,
vaikkei työtunteja tämän prosessin muissakaan vaiheissa säästellä.
Kommentit
Lähetä kommentti